Ez egy egyszerű leírás lesz arról, hogy hogyan kell elkészíteni egy töltényt Blender 2.45-ben. A texturafestés nem a tutorial része.
Első lépésnek nyissuk meg a blendert.
Töröljük ki a kockát , utána SPACE→add→plane: megjelent nekünk egy plane most.
Beállítjuk a háttérképet: "view background"→"image"
Megjelenik egy ablak, ott kattintsunk a "use background image" gombra utána meg a "load" gombra: megjelenik egy ablak. Töltsük be a kívánt referencia képet (én a googleba beirtam hogy "ak bullet" és ott találtam ezt a képet). Nyomjuk meg a NUM 1-et (szembenézet) nyomjunk TAB-ot (edit mode), töröljük ki a plane jobb oldaláról a két vertexet úgy, hogy a B gombbal kijelöljük a kívánt vertexeket utána X→vertices.
Ha ez megvan, akkor a másik két vertexet igazítsuk a töltény bal oldalához (5.ábra) úgy, hogy megnyomjuk a G-t vagy a nyilakkal húzzuk oda.
Ha ez megvan, akkor a vertexeket extrudáljuk (E) a töltény mentén
és figyeljünk, arra hogy a tölténynek van vastagsága is, ezért a belsejét is meg kell csinálni. Valahogy így:
Van két vertexünk ami nincsen összekötve, azt igazítsuk a Z tengelyre: én úgy csináltam, hogy a görgővel ráközelítettem és tologattam, de ezt úgy is megcsinálhatjuk, hogy kijelöljük őket és Shift+S-t + görgőt nyomunk: ekkor mindig a legközelebbi rácsvonalhoz igazítja őket, ha ezt elrontjuk, akkor később problémát fog jelenteni. Megvagyunk a nehezével, jelöljük ki az összes vertexet A váltsunk felülnézetbe NUM 7, a "mesh tool" panelen a "spin" alatt a "degr"-t állítsuk 360-ra, a "steps"-et tetszőlegesen (minél nagyobb a steps száma annál szebb kört fogunk kapni): én kilencre állítottam.
A cursort állítsuk 3D cursorra
A cursor körül fog kört alkotni a spin, ha a cursorunk elcsúszott a középpontból, akkor
a Shift+C-vel visszaállíthatjuk. Most nyomjuk meg a spint, ha jól csináltuk, akkor ilyet kell, hogy kapjunk.
Ha nem igazítottuk volna a két összekötetlen vertexet a Z tengelyre akkor ilyen lett volna.
Visszaváltottunk "object mode"-ba (TAB. Nézzük meg mit csináltunk: hát ez elég szögletes, szóval jelöljük ki jobb katt és CTRL+3, a "link and materials" panelen nyomjunk "set smooth"-ot. Megjelent 1 fekete vonal.
Az a normalok miatt van (a normalokra nem térek ki, mert nem értek hozzájuk ) de "edit mode"-ban ha kijelöljük az összes vertexet és nyomunk egy CTRL+N-t, akkor eltűnik. A CTRL+N a normalok újraszámolása miatt kell. A modellezéssel készen is vagyunk, a vasmagot ugyanezzel az eljárással csináltam, de az tömör, szóval elég, ha a vasmag aljától a tetejéig megcsinálod a bal felét, és majd ne felejtsd el a két össze nem kötött vertexet a Z tengelyre igazítani!
Jöhet az uv, texturázás és a material beállítások. A képen láthatod, hogy hol kell elvágni az éleket:
Először is állítsuk be, hogy ne a vertexeket, hanem az éleket mutassa:
Most jelöljük ki az éleket a Shift+Jobb kattal, utána nyomjuk meg a CTRL+E-t és válaszuk ki a "mark seam"-et (a "clear seam"-mel törölni tudunk). Lépjünk ki a szerkesztő módból (TAB), osszuk fel a nézetablakot ("split area"), állítsuk "uv/image editor"-ra, majd a 3D nézetben jelöljuk ki a töltényt (A) és nyomjunk unwrapot (U). Láthatjuk, hogy megjelent a tárgy palástja (uhh, de utálom a matekot ), a texturafestés nem a tutorial része! A Blenderben csináljunk egy új materialt (F5) és egy új texturát is (F6) "new textures" a textura tipusát ("Textura type") állítsuk "image"-re, töltsük be az elmentett és már megfestett texturánkat ("load").
Most vissza a material beállításhoz (F5), a "map input"-ot állítsuk "uv"-ra és "flat"-re, a "map to"-nál a bumpmapot is be lehet állítani. Ahhoz, hogy bump mapot csináljunk, a texturát színtelenítsük és mentsük el, (azért kell színteleníteni, mert minél feketébb egy pont, annál jobban lejjebb sűllyed.) Ugyanígy csináljuk meg, állítsuk "uv"-ra és a "map to" nál vegyük ki a "col"-t és pipáljuk be a nort= Normal. A "nor" értékét állítsuk 3.00-ra, és ennyi is a bump map, de ez így még nincs kész! Állítsunk be materialt is, mert nincs lőszer csillogás és tükröződés nélkül .
A "shaders" beállítások következnek:
-Ref 0.800
-spec 1.51
-hard 256
Mirror beállítás:
-ray mirror bekapcs
-ray mirror 0.31
-fresnel 1
Ennyi is, készen vagyunk! A vasmagot is ugyanígy kell megcsinálni, remélem tudtam segíteni és örülök, hogy segíthettem (ha egyáltalán segített )
Ezzel a technikával bármilyen forgástestet megcsinálhatsz (poharat, üveget, sótartót, borstartót, stb.)
-Törölt.24-
(2009-10-11)
7783 olvasás
[A panel bezárásához kattints rá!]